Jaké demokratické principy a nástroje potřebují svobodní občané?

Jaká pravidla hry potřebuje republika? Tuto základní otázka by si měl položit každý občan, který chce být svobodný. Není to složitá otázka, se kterou bychom se měli obracet na právníky, protože ti nám ji vysvětlí složitě. Svět se řídí jednoduchými kauzality. Složitě a nejednoznačně to vidí jen ti, co nás chtějí oklamat a přesvědčit o opaku.

Pokud bychom žili sami pouze se svou rodinou na nějakém pustém ostrově, nepotřebovali bychom řešit tuto otázku.

Žijeme však v obci, která je součástí vyššího územního celku (VÚC) a tento je částí státu. Abychom mohli být svobodní, tak v těchto komunitách musí na to vytvořit podmínky. A tyto podmínky se vytvářejí pomocí demokratických principů a nástrojů.

Svoboda je především právo občana na výběr - volbu a jeho odpovědnost za tuto volbu. Pokud se tohoto práva a odpovědnosti občan zbaví, stává se figurkou v rukou těch, na jejichž právo a odpovědnost postoupil.

Abychom mohli rozhodnout, které demokratické principy a nástroje naše společnost potřebuje, musíme vycházet ze svých zkušeností a ze zkušenosti našich rodičů jejich rodičů. Od Slovenského národního povstání občané přežili společenské změny, jako byl "Vítězný únor 1948", "Okupaci 1968" a "Vítězný listopad 1989".

Nejprve zažili zneužití moci komunistickou stranou, pak zažili velezradu z řad vedení této strany a nakonec zneužití moci vládními stranami a ústavní činiteli po roce 1989, rozdělení občanů na nesmiřitelných stoupenců politických stran, rozkradeny republiky a vydání státu do područí cizí moci.

Viz: http://seta.blog.pravda.sk/2014/03/05/slovensko-je-republika-alebo-protektorat/

 Demokratické principy a nástroje, které jsme měli zakotveny v ústavě a kterými jsme se řídili, tomu nevěděli nezabránil.

Proto bychom měli tyto demokratické principy a nástroje ohodnotit z pohledu možnosti zneužití moci zvolenými zástupci a ústavními činiteli.

 Vývoj společnosti od SNP až dodnes jsem popsal v tomto článku:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/03/09/70-rokov-boja-slovakov-za-slobodu/

 Podrobněji jsem popsal vývoj od roku 1989 dodnes v tomto článku:

http://www.bratislavalive.sk/clanky/domcek-z-kariet/

Jak funguje u nás demokracie jsem popsal v tomto článku:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/07/12/pseudodemokracia/

Jak zneužili moc zákonodárci se popsal zde:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/04/14/sabotaz-zakonodarcov/

Jak nefunguje náš právní stát jsem popsal zde:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/05/16/pravna-istota-na-slovensku-alebo-zanik-republiky-a-demokracie/

 

Podle mého názoru, na to, aby nemohlo dojít k opětovnému zneužití moci, k velezradě, stát potřebuje zejména tyto základní demokratické principy:

 1 - Princip suverenity občana (lidu)

Státní moc vychází od občana a obce (komunity) v níž bydlí, který stanoví, kontroluje a odvolává výkonnou moc (starosta, župan a prezident), zastupitelskou moc (zastupitelstvo obce, kraje a republiky) a soudní moc (kontroloři na úrovni obce, kraje a republiky a prokurátoři okresu kraje a republiky). Svou vůli vyjadřují občané ve svobodných přímých volbách v jedno Mandátový volebních obvodů. Jejich prostřednictvím se určuje, kdo dostane imperativní mandát ve výkonné, zastupitelské a soudní moci.

 2 - Princip dělby moci.

V horizontální rovině zákonodárná, výkonná a soudní moc musí být od sebe navzájem i oddělené a nezávislé.

Ve vertikální rovině dělba moci se řídí principem federalismus, podle jehož pravomoci deleguje zdola nahoru. Tento systém posiluje samosprávou obcí, měst a regionů.

V naší parlamentní demokracie se veškerá moc soustředila do rukou předsedy vládní strany, proto potřebujeme prezidentský vládní systém, který je založen na dělbě státní moci na zákonodárnou moc (legislativa), výkonnou moc (exekutiva) a soudní moc (jurisdikce). Tyto složky moci jsou samostatné a nezávislé, ale vedle toho se také navzájem kontrolují. Je to proto, aby se moc nesoustředila jen v jedněch rukou a aby nebyla zneužita.

Zvláštnost prezidentského systému je v tom, že všechny tři zdroje moci jsou si rovnocenné, tedy žádný z nich není nadřazený nad ostatními, jako je tomu v případě parlamentního systému, kde má nejvyšší moc parlament.

Zákonodárnou moc v prezidentském systému by měl představovat dvoukomorový parlament.

Výkonnou moc reprezentuje prezident, který je nejen hlavou státu, ale současně i nejvyšším představitelem výkonné moci - vlády.

Soudní moc představuje nejvyšší soud. Dává závazný výklad ústavy a kontroluje, zda jsou

nařízení ostatních orgánů státní moci v souladu s ústavou.

 3 - Princip nedotknutelnosti lidských práv a svobod.

Tento princip garantuje, že jednotlivé složky moci musí garantovat, aby byly zajištěny lidská práva a svobody každému občanovi společnosti.

 4 - Princip neutrality.

Od roku 1907 mezinárodně právo kodifikovalo právo státu na neutralitu v čase mezinárodního ozbrojeného konfliktu. Toto právo může využít každý stát v zájmu zachování své bezpečnosti výhradou současně určitým povinnostem. Švýcarsko je příkladem neutrality, která je neměnná v čase války i míru. Politická neutralita zavazuje zemi k dodržování tří principů: aplikace, kredity a efektivnosti.

Neutralita země zajišťuje nezávislost zahraniční politiky a bezpečnosti, svobodu obchodu, a stabilitu na mezinárodní úrovni

 

Jak u nás fungují některé demokratické nástroje jsem popsal v tomto článku:

http://seta.blog.pravda.sk/2013/02/21/verejna-ochrankyna-prav/

 

Z uvedeného lze vyvodit závěr, že na Slovensku nefungují demokratické nástroje a je nanejvýš nutné, aby aktivní občané nebyli rukojmími pasivních občanů pro stanovené kvórum. Potřebujeme mít funkční alespoň tyto demokratické nástroje:

 - Svobodnou volbu občanských zástupců do jednotlivých moci bez nutnosti jejich zapojení v politické straně a tedy jejich selekci podle politické příslušnosti

- Imperativní mandát podle kterého občané mají možnost občanů odvolávat všech svých zástupců

 - Lidové veto, které umožňuje občanům zamítnout zákon, který přijali jejich zástupci v parlamentu, zastupitelstvu obce, města a kraje

 - Lidovou iniciativu, která umožňuje občanům podat návrh na novou ústavní nebo právní normu a návrh na změnu či odmítnutí stávající ústavní nebo právní normy

 - Referendum, které je přímým a závazným rozhodnutím občanů o veřejné otázce

 Čtenáři, kteří chtějí aktivně podporovat a prosazovat uvedené principy a nástroje, mohou se přidat k Občanskému sdružení Přímá demokracie.

http://www.priamademokracia.sk/

 Ti co se chci v tom angažovat pouze přes sociální síť, mohou se přidat do těchto skupin:

https://www.facebook.com/groups/Antitotalita/

https://www.facebook.com/groups/povstalci/

Autor: Štefan Štefanides | úterý 25.11.2014 22:14 | karma článku: 5,13 | přečteno: 346x
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 648x
Neplacený aktivista lidských práv

Seznam rubrik